Data driven e-commerce
Wat is data driven e-commerce?
het continue proces van het verbeteren van de online resultaten, gebaseerd op interne en externe data, analyses en tests
Principes
Data driven e-commerce is gebaseerd op de volgende principes:
- ROI – het primaire doel is het verhogen van de ROI
- Opbrengsten verhogen: Traffic x Conversie x Conversie waarde
- Kosten verlagen: vaste kosten + marketing campagne kosten
- Meten is weten – de basis van resultaten zijn analyse en data, zoals;
- Zoektermen in Google en Social Media
- Marketing campagne ROI
- Conversies & funnels
- Webanalyse: funnels, micro conversies
- Product winstgevendheid
- Klanten winstgevendheid
- Klanten tevredenheid en feedback
- Customer Life Time Value
- Pareto Principe – focus op die elementen die het verschil maken: de 20% die voor 80% van het resultaat zorgen:
- Bestsellers
- Topklanten
- Top lead/sales sources
- Testen – online gedrag is vaak moeilijk te voorspellen; blijven verbeteren kan d.m.v. A/B en multivariate testen van verschillende versies van pagina’s.
- Continue proces – je klanten veranderen, je concurrenten veranderen, je assortiment verandert, de technologie verandert; optimaliseren is geen éénmalig activiteit, maar een continu proces.
‘Best guess’ versus Data Driven
Een vergelijking tussen een ‘Best guess’ en Data Driven benadering:
Best guess | Data driven | |
Design | moet mooi zijn | moet converteren |
Traffic | eerst live dan nadenken over traffic | traffic is onderdeel van het ontwerp |
Besluitvorming | wat de baas wil | feiten en testen |
Content | statisch | groeit continue |
Optimalisatie | website is klaar als hij live is | continue aanpassing na go live |
Webanalyse | aantal bezoekers | segmenten, funnels en micro conversies |
Doelstelling | hits | winst |
Focus | interne organisatie | topklanten |
Ecosysteem | website | website + social media + partner sites |