Wat is data driven e-commerce?

het continue proces van het verbeteren van de online resultaten, gebaseerd op interne en externe data, analyses en tests

Principes

Data driven e-commerce is gebaseerd op de volgende principes:

  • ROI – het primaire doel is het verhogen van de ROI
    • Opbrengsten verhogen: Traffic x Conversie x Conversie waarde
    • Kosten verlagen: vaste kosten + marketing campagne kosten
  • Meten is weten – de basis van resultaten zijn analyse en data, zoals;
    • Zoektermen in Google en Social Media
    • Marketing campagne ROI
    • Conversies & funnels
    • Webanalyse: funnels, micro conversies
    • Product winstgevendheid
    • Klanten winstgevendheid
    • Klanten tevredenheid en feedback
    • Customer Life Time Value
  • Pareto Principe – focus op die elementen die het verschil maken: de 20% die voor 80% van het resultaat zorgen:
    • Bestsellers
    • Topklanten
    • Top lead/sales sources
  • Testen – online gedrag is vaak moeilijk te voorspellen; blijven verbeteren kan d.m.v. A/B en multivariate testen van verschillende versies van pagina’s.
  • Continue proces – je klanten veranderen, je concurrenten veranderen, je assortiment verandert, de technologie verandert; optimaliseren is geen éénmalig activiteit, maar een continu proces.

 

‘Best guess’ versus Data Driven

Een vergelijking tussen een ‘Best guess’ en Data Driven benadering:

Best guess Data driven
Design moet mooi zijn moet converteren
Traffic eerst live dan nadenken over traffic traffic is onderdeel van het ontwerp
Besluitvorming wat de baas wil feiten en testen
Content statisch groeit continue
Optimalisatie website is klaar als hij live is continue aanpassing na go live
Webanalyse aantal bezoekers segmenten, funnels en micro conversies
Doelstelling hits winst
Focus interne organisatie topklanten
Ecosysteem website website + social media + partner sites