Wat is data driven e-commerce?

het continue proces van het verbeteren van de online resultaten, gebaseerd op interne en externe data, analyses en tests

Principes

Data driven e-commerce is gebaseerd op de volgende principes:

  • ROI – het primaire doel is het verhogen van de ROI
    • Opbrengsten verhogen: Traffic x Conversie x Conversie waarde
    • Kosten verlagen: vaste kosten + marketing campagne kosten
  • Meten is weten – de basis van resultaten zijn analyse en data, zoals;
    • Zoektermen in Google en Social Media
    • Marketing campagne ROI
    • Conversies & funnels
    • Webanalyse: funnels, micro conversies
    • Product winstgevendheid
    • Klanten winstgevendheid
    • Klanten tevredenheid en feedback
    • Customer Life Time Value
  • Pareto Principe – focus op die elementen die het verschil maken: de 20% die voor 80% van het resultaat zorgen:
    • Bestsellers
    • Topklanten
    • Top lead/sales sources
  • Testen – online gedrag is vaak moeilijk te voorspellen; blijven verbeteren kan d.m.v. A/B en multivariate testen van verschillende versies van pagina’s.
  • Continue proces – je klanten veranderen, je concurrenten veranderen, je assortiment verandert, de technologie verandert; optimaliseren is geen √©√©nmalig activiteit, maar een continu proces.

 

‘Best guess’ versus Data Driven

Een vergelijking tussen een ‘Best guess’ en Data Driven benadering:

Best guessData driven
Designmoet mooi zijnmoet converteren
Trafficeerst live dan nadenken over traffictraffic is onderdeel van het ontwerp
Besluitvormingwat de baas wilfeiten en testen
Contentstatischgroeit continue
Optimalisatiewebsite is klaar als hij live iscontinue aanpassing na go live
Webanalyseaantal bezoekerssegmenten, funnels en micro conversies
Doelstellinghitswinst
Focusinterne organisatietopklanten
Ecosysteemwebsitewebsite + social media + partner sites