Handleiding Google Analytics installatie voor Magento
Google Analytics is een heel krachtige tool en kan erg waardevol zijn om de Magento resultaten te verbeteren. Deze handleiding geeft stap voor stap aan hoe je Google Analytics kunt inrichten.
In de Magento administratie:
In Google Analytics Account:
- Profile settings
- Filters
- Gebruikers
- Doelen
- Funnels
- Koppeling met Webmastertools
- Koppeling met Adwords
- Ecommerce Tracking
Google Analytics code installeren
GA account: De eerste stap is natuurlijk het aanmaken van een Google Analytics account; wat eenvoudig te doen is voor iedereen met een Gmail account. Belangrijk is om je Tracking-ID te noteren; deze code ziet er uit als ‘UA-12345678-1’.
Installeer code in Magento: Login bij Magento an ga naar System > Configuration > Sales > Google API [Systeem > Configuratie > Verkopen > Google API]. Vul je Tracking ID in en activeer de Google Analytics tracking (yes).
In Google Analytics moeten een aantal instellingen aangepast worden.
Profile settings
Ga naar Google Analytics en click op Admin [Beheerder] (rechtsboven) zodat je de profielen kunt instellen. Profiel kun je gebruiken om je Google Analytics rapportages aan te passen. Je kunt meerdere profielen per website maken. We gaan eerste het standaard profiel instellen. Later zullen we een extra profiel maken.
- Profile name: geef een logische naam weer bijv je domein naam.
- Time zone & currency: spreekt voor zich
- E-commerce settings: selecteer Yes. Dit betekent dat nu ook sales gegevens per product bijgehouden gaan worden.
- Site search settings: selecteer yes en geef de zoek parameter aan. Voor Magento is dit de q. Nu kan in Google Analytics ook bijgehouden worden hoe de interne site search van Magento wordt gebruikt.
Filters
Filters kun je gebruiken om bepaalde gedeeltes van de site en bepaalde bezoekers uit te sluiten. Het belangrijkste is om ‘interne’ gebruikers (collega’s) uit de resultaten te houden. Nu is dit (hopelijk) maar een klein gedeelte van het bezoek, maar stel dat bijvoorbeeld de checkout en de bedankpagina’s verbeterd worden, dan kunnen de conversie resultaten verstoord worden door het interne verkeer. Beter dus om dit uit te filteren in je standaard profiel.
Denk er aan om alle relevante adressen weg te filteren:
- Kantooradressen (gebruik evt. de optie IP-adressen die beginnen met)
- Thuisadressen
- Webbouwer
- (Search) Marketing bureau
Gebruikers
In het users [Gebruikers] tabje kun je nieuwe gebruikers toevoegen. De ‘beheerders rol’ kan profielen en gebruikers beheren en dat hoeft toch niet vaak te gebeuren. Voor de meeste gebruikes zal de gewone ‘gebruikers rol’ volstaan.
Doelen
Het goed instellen van de doelen vergt veel aandacht. Bedenk van te voren goed welke Key Performance Indicatoren van belang zijn; dan kunnen deze vaak wel bijgehouden worden in GA.
Natuurlijk is sales van belang; maar dat is niet het enige. Denk aan de volgende doelen:
- Sales
- Nieuwsbriefinschrijvingen
- Account aanmaken
- Account inloggen
- Iets in het winkelwagentje leggen
- Add to wishlist
Het is ook mogelijk in Google Analytics om doelen te definiëren wanneer een x aantal pagina’s worden bezocht of vanaf een bepaalde tijd op de site.
Dit type doelen zou ik alleen niet aanraden om te gebruiken. Dit omdat de andere doelen als sales en nieuwsbrief inschrijvingen dan verdrinken; het aantal conversies gaat immers drastisch omhoog; Dit terwijl het aantal bezochte pagina’s en tijd op de site ook niet zo veel te zeggen. Betekent dit dat de klant aan het shoppen is? Ok kan hij niet snel kan vinden wat hij zoekt? Beter is om in custom report heel rapporten aan te maken met time on site/aantal bezochte pagina’s.
De doelen kun je als volgt instellen:
- Geef het doel een duidelijke naam
- Selecteer het Goal Type: meestal dus URL destination. M.B. Je domeinnaam hoeft niet ingegeven te worden alleen, alleen het URL gedeelte daarna.
- Geef de goal url weer. Voor de meeste Magento installaties zal dit zijn: /checkout/onepage/success
- Match type: kies headmatch
- Goal value: gebruik hiervoor je gemiddelde orde waarde. NB je kunt de goal values gebruiken naast de ecommerce tracking. In sommige rapporten in Google Analytics zijn de Goal values handig.
Funnels
Funnels geven inzicht in de stappen die een bezoeker doorloopt voordat de uiteindelijke koop /conversie plaats vindt. Funnels zijn waardevol bij ecommerce website; het geeft een goed inzicht waar de meeste bezoekers afhaken, en op welke stap je dus op moet focussen om de conversie te verbeteren.
De funnels kunnen aangemaakt worden per doel; in elk geval bij de sales en nieuwsbriefinstellingen is dit aan te bevelen.
In de meeste gevallen zal voor Magento de volgende funnel ingericht kunnen worden:
Stap 1. /checkout/cart
Stap 2. /checkout/onepage/
Als je de populaire onestepcheckout module gebruikt, dan wordt stap 2 ‘/onestepcheck/out’ in plaats van ‘/checkout/onepage/’.
N.B. De bedank pagina (checkout/onepage/success), hoeft niet nog eens als derde stap bij de funnel ingevoerd te worden.
top^
Koppeling met Webmastertools.
Om meer inzicht te verkrijgen in de organische resultaten is het goed om te koppelen met Google Webmastertools. Met de koppeling is de rapportage onder Traffic Sources > Search Engine Optimisation beschikbaar. Deze rapportages geven ook inzicht in de impressies; het aantal vertoningen zonder dat er op je zoekresultaat geklikt is.
- Maak een WebMasterTools account aan voor de site
- Verifieer de site; toon aan dat je de beheerder bent (hiervoor moet je een stukje code uploaden op de server)
- Login bij je Google Analytics account en ga naar Traffic Sources > Search Engine Optimization – > Klik op ‘Set up Webmaster Tools data sharing’ en volg de instructies om de koppeling tot stand te brengen.
Koppeling met Adwords
Als je met Adwords aan de slag bent heb je dit waarschijnlijk allang gedaan. Zonder deze koppeling kun je je resultaten immers niet goed volgen. De instructies van Google zijn duidelijk.
Ecommerce tracking
Bij e-commerce tracking worden de verkoopgegevens per product inclusief omzet. Hiervoor moeten er een aparte code op de bedankpagina geplaatst worden. Magento verzorgt dit als in de Magento Google API de code ingesteld is. Hier hoeft dus niks extra’s voor gedaan te worden.