Google Analytics wordt op bijna elk website gebruikt. Toch kom ik nog veel marketeers tegen die eigenlijk vooral kijken naar het aantal dagelijkse bezoekers. Dat is leuk, maar uiteindelijk schiet je daar alleen nog niet veel mee op. Wat je wilt zijn concrete resultaten (verkoop of leads). Maar om die resultaten goed te kunnen meten moet je je Google Analytics hier wel op inrichten. Hier volgen 5 belangrijke instellingen om dit te kunnen doen.
1. Meerdere doelen bijhouden met een bedankpagina
Je website is geen museumstuk om alleen maar naar te kijken. Je hebt bepaalde doelen met je site – ook als je geen e-commerce site hebt – zoals:
- een online verkoop
- ingevuld contact / offerte formulier
- een gedownloade whitepaper
- een nieuwsbrief inschrijving
Zorg dat je bij elk van deze doelen een bedank pagina hebt waar de bezoekers op terecht komt na invullen van het formulier. Deze bedank pagina kun je als doel definiëren in Google Analytics. Telkens als iemand een bedankpagina bereikt heb je weer een doel bereikt.
Voor e-commerce site is de e-commerce tracking aanzetten –> zie GA voor Magento. Dan wordt automatisch bijgehouden welke producten en welke omzetten geboekt zijn.
2. Funnels inrichten om te zien waar bezoekers afhaken
Conversie vindt vaak (eigenlijk meestal) niet plaats in een stap. Bezoekers moeten meegenomen worden in het proces. Bijvoorbeeld:
Webshop | B2B |
1. In winkelwagen | 1. Dienstenpagina |
2. Naar checkout pagina | 2. Download whitepaper pagina |
3. Bedankt voor uw betaling | 3. Bedankt voor uw download |
3. Doelwaardes instellen om je resultaten te kwantificeren
Niet elk doel is even belangrijk – > een nieuwsbriefinschrijving is minder waard dan een offerte aanvraag. Om de ROI van je marketing campagnes (Adwords, banners, affilliates) goed te kunnen bepalen moet je een euro waarde aan je conversiedoel verbinden. Dan kun je in de Google Analytics rapportages terug zien welke campagnes je moet stoppen, optimaliseren of uitbreiden. Het is misschien lastig om een exact prijskaartje te bepalen, maar een grove schatting is al een stuk beter dan geen waarde.
Voorbeeld ter indicatie (NB dit is voor jouw website anders)
- Nieuwsbrief inschrijving: 1-2 euro
- Offerte aanvraag: 30-100 euro
- Sale: gemiddeld 50 euro
4. Campagne tracking om de ROI van je campagnes te bepalen
Het grote voordeel van online marketing campagnes is de meetbaarheid. Maar dan moet je de campagnes wel goed kunnen tracken; m.a.w. je wilt zien waar een bezoeker (en zeker een converterende bezoeker) vandaan komt. Dit kan door in je campagnes een speciale url gebruiken, waarbij je ‘tags’ toevoegt. Zo’n url kan er bijvoorbeeld zo uit zien:www.bedrijfswebsite.nl/speciale-actie/?utm_source=nieuwsbrief-januari&utm_medium=email&utm_campaign=kortingsactie
Nieuwsbrief | ||
Bron | Nieuwsbrief | |
Medium | social | |
Campagne naam | kortingsactie | kortingsactie |
Voor Google Adwords en veel email marketing programma’s is het een kwestie van een eenmalige instelling. De campagnes worden dan automatisch getagged.
Voor bijvoorbeeld banners en social media links moet je over het algemeen handmatig zorgen voor de juiste tags. Google heeft gelukkig een handige tool hiervoor. De URL-maker. Als je hier bron, medium en naam invult volgt de jusite URL vanzelf.
5. ‘Call to actions’ tracken, zodat je exact weet waar je bezoekers clicken
De call to actions (‘in winkelwagen’, ‘download whitepaper’, ‘vraag offerte aan’) wil je natuurlijk graag volgen. Immers de call to action is een tussenstap op weg naar je uiteindelijke conversie. Om in Google Analytics deze call to action ‘knoppen’ te tracken moet je een stukje code toevoegen.
De code ziet er als volgt uit:
_trackEvent(category, action, opt_label, opt_value, opt_noninteraction)
In winkelwagen | Offerte aanvraag | |
Categorie | Productpagina | Dienstenpagina |
Actie | Add to cart | Vraag offerte aan |
Alleen de categorie en actie zijn verplicht – zorg er weer voor dat je consistent bent in de naamgeving.
NB Het toevoegen van de code is een beetje technisch. Google heeft instructies over de event tracking code. Kom je er niet uit, neem dan even contact op met je webbouwer. Het is niet al te moeilijk.
Hoi Frank,
mooie website!
Steven