5 cruciale instellingen in Google Analytics die marketeers nog steeds vaak vergeten

Google Analytics instellingenGoogle Analytics wordt op bijna elk website gebruikt. Toch kom ik nog veel marketeers tegen die eigenlijk vooral kijken naar het aantal dagelijkse bezoekers. Dat is leuk, maar uiteindelijk schiet je daar alleen nog niet veel mee op. Wat je wilt zijn concrete resultaten (verkoop of leads). Maar om die resultaten goed te kunnen meten moet je je Google Analytics hier wel op inrichten. Hier volgen 5 belangrijke instellingen om dit te kunnen doen.

 

1. Meerdere doelen bijhouden met een bedankpagina

Je website is geen museumstuk om alleen maar naar te kijken. Je hebt bepaalde doelen met je site – ook als je geen e-commerce site hebt – zoals:

  • een online verkoop
  • ingevuld contact / offerte formulier
  • een gedownloade whitepaper
  • een nieuwsbrief inschrijving

Zorg dat je bij elk van deze doelen een bedank pagina hebt waar de bezoekers op terecht komt na invullen van het formulier. Deze bedank pagina kun je als doel definiëren in Google Analytics. Telkens als iemand een bedankpagina bereikt heb je weer een doel bereikt.

image

 

Voor e-commerce site is de e-commerce tracking aanzetten –> zie GA voor Magento. Dan wordt automatisch bijgehouden welke producten en welke omzetten geboekt zijn.

 

2. Funnels inrichten om te zien waar bezoekers afhaken

Conversie vindt vaak (eigenlijk meestal) niet plaats in een stap. Bezoekers moeten meegenomen worden in het proces. Bijvoorbeeld:

WebshopB2B
1. In winkelwagen1. Dienstenpagina
2. Naar checkout pagina2. Download whitepaper pagina
3. Bedankt voor uw betaling3. Bedankt voor uw download

 

image

 

3. Doelwaardes instellen om je resultaten te kwantificeren

Niet elk doel is even belangrijk – > een nieuwsbriefinschrijving is minder waard dan een offerte aanvraag. Om de ROI van je marketing campagnes (Adwords, banners, affilliates) goed te kunnen bepalen moet je een euro waarde aan je conversiedoel verbinden. Dan kun je in de Google Analytics rapportages terug zien welke campagnes je moet stoppen, optimaliseren of uitbreiden. Het is misschien lastig om een exact prijskaartje te bepalen, maar een grove schatting is al een stuk beter  dan geen waarde.

Voorbeeld ter indicatie (NB dit is voor jouw website anders)

  • Nieuwsbrief inschrijving:  1-2 euro
  • Offerte aanvraag: 30-100 euro
  • Sale: gemiddeld 50 euro

image

 

4. Campagne tracking om de ROI van je campagnes te bepalen

Het grote voordeel van online marketing campagnes is de meetbaarheid. Maar dan moet je de campagnes wel goed kunnen tracken; m.a.w. je wilt zien waar een bezoeker (en zeker een converterende bezoeker) vandaan komt. Dit kan door in je campagnes een speciale url gebruiken, waarbij je ‘tags’ toevoegt. Zo’n url kan er bijvoorbeeld zo uit zien:www.bedrijfswebsite.nl/speciale-actie/?utm_source=nieuwsbrief-januari&utm_medium=email&utm_campaign=kortingsactie

NieuwsbriefTwitter
BronNieuwsbriefTwitter
Mediumemailsocial
Campagne naamkortingsactiekortingsactie

 

Voor Google Adwords en veel email marketing programma’s is het een kwestie van een eenmalige instelling. De campagnes worden dan automatisch getagged.

Voor bijvoorbeeld banners en social media links moet je over het algemeen handmatig zorgen voor de juiste tags. Google heeft gelukkig een handige tool hiervoor. De URL-maker. Als je hier bron, medium en naam invult volgt de jusite URL vanzelf.

Let op: Het is belangrijk om de bronnen en medium goed af te stemmen; gebruik consequent met je collega’s  dezelfde terminologie. Hou er ook rekening mee dat het case sensitive is: maw ‘Social’  is een ander medium dan ‘social’.

 

5. ‘Call to actions’ tracken, zodat je exact weet waar je bezoekers clicken

De call to actions  (‘in winkelwagen’, ‘download whitepaper’, ‘vraag offerte aan’) wil je natuurlijk graag volgen. Immers de call to action is een tussenstap op weg naar je uiteindelijke conversie. Om in Google Analytics deze call to action ‘knoppen’  te tracken moet je een stukje code toevoegen.

De code ziet er als volgt uit:

_trackEvent(category, action, opt_label, opt_value, opt_noninteraction)

In winkelwagenOfferte aanvraag
CategorieProductpaginaDienstenpagina
ActieAdd to cartVraag offerte aan

Alleen de categorie en actie zijn verplicht – zorg er weer voor dat je consistent bent  in de naamgeving.

NB Het toevoegen van de code is een beetje technisch. Google heeft instructies over de event tracking code. Kom je er niet uit, neem dan even contact op met je webbouwer. Het is niet al te moeilijk.

One response to “5 cruciale instellingen in Google Analytics die marketeers nog steeds vaak vergeten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *