Er zijn absoluut leukere onderwerpen dan belasting betalen; zeker als het méér belasting betalen betreft. Maar helaas: er vanuitgaande dat de afspraken in het Kunduz akkoord overeind blijven, gaat per 1 oktober de BTW verhoging in. Dat komt er dus snel aan. Wat betekent dit voor je webwinkel? Het percentage veranderen van 17 naar 19% en klaar toch? … Nou niet helemaal …Een 6 stappenplan:
1. Bepaal het algemene prijsbeleid
Wat ga je doen? Ga je de BTW verhoging doorberekenen aan je klanten? Of ben je bang dat ze dan nog minder zullen kopen?
Stel dat je de BTW verhoging doorberekent – dan komt een 2% BTW verhoging neer op een prijsverhoging van 1.7% (2/119) voor de consument.
Sommige winkeliers zullen dit toch niet aan durven. Maar veel winkeliers hebben al zo’n lage winst marge aan het einde van de streep, dat ze zich een lagere bruto marge niet kunnen veroorloven.
Een andere overweging is het meenemen van de jaarlijkse inflatie. Als je normaal gesproken de prijzen aanpast op 1 januari, kun je die verhoging misschien combineren met de 1 oktober aanpassingen.
2. Bepaal je productprijzen
Wanneer je je algemene beleid bepaalt hebt – moet je de prijzen van de diverse producten nalopen en eventueel aanpassen. Wat doe je met de prijzen van producten die in de aanbieding zijn bijvoorbeeld.
Een product dat nu 100,00 kost, wordt dan 101,68. Hoe ga je dit afronden: 101,70? 102 euro? 101,50?
NB. Belangrijk is om te weten of je de prijzen inclusief of exclusief in het systeem staan. Stel dat je besluit om de prijzen niet te verhogen voor je klant en de prijzen zijn inclusief BTW in gegeven dan hoef je alleen het BTW % aan te passen.
3. Bepaal je verzendkosten
Als je alles gratis verzend dan heb je dit probleem niet. Stel dat je verzendkosten nu 4,95 zijn , dan wordt dit 5,03 met 21% BTW. Waarschijnlijk kun je beter je verzendkosten voor de klant gelijk houden; de kosten exclusief BTW worden dan 4,09 in plaats van 4,16. De 7 cent per order is waarschijnlijk nog wel te overzien.
4. Doe een test aanpassing
Het is verstandig om eerst een test run te doen; vaak betekent dit dat de nieuwe prijzen vanuit Excel/ CSV in de shop geüpload moeten worden. Plan voldoende tijd in om de prijzen te controleren; het is heel vervelend (en evt. kostbaar) als je klanten de verkeerde prijzen voorschotelt. Controleer ook of op de facturen en emails alles goed wordt weergegeven.
5 Informeer je klanten
Elk probleem creëert ook kansen 😉 Waarom niet je klanten vragen om heel veel bij je te shoppen in september? Immers nu is alles 2% goedkoper (of jouw marge een beetje hoger? Alle beetjes helpen in deze tijden in elk geval.
6. Richt de nieuwe prijzen in vóór 1 oktober
Niet de bestel datum is van bepalend voor de BTW verhoging, maar de afleverdatum; dus als bestelling na vrijdag 17.00 uur op maandag 1 oktober geleverd worden, dan moet vanaf die vrijdagmiddag de BTW verhoging meegenomen worden.
Belastingen … Leuk is het niet, misschien zelfs niet makkelijk, ik hoop het in elk geval iets duidelijker gemaakt te hebben.